2022. augusztus 2-án lejárt a szülők és gondozók jogait megerősítő európai uniós irányelv átvételének határideje. A kormány november elején benyújtott törvénytervezete révén ugyanakkor több hónapos késéssel és akkor is csak formálisan, a dolgozókat valódi támogatás nélkül hagyva igyekszik uniós jogi kötelezettségeinek megfelelni. Az egyik legnagyobb hiányosság a hatékonyan kivehető apasági szabadság.
A jelenleg hatályos Munka törvénykönyve szerint az apákat gyermekük születésekor 5, ikergyermekek esetén 7 munkanap pótszabadság illeti meg, amelynek idejére teljes díjazás, a távolléti díjuk 100 százaléka jár. Az uniós irányelv szerint viszont az apasági szabadságnak minimum 10 munkanaposnak kell lennie. Noha a szakszervezetek korábban közösen 15 napot kértek, az apaszabadság a kormány szándéka szerinti csupán az irányelvben található minimumot, azaz 10 munkanapos tartamot rögzíti, s egyúttal megszünteti az ikergyermekek szüleire vonatkozó kedvező szabályozást. A korai kötődés kialakítása és az apa támogató jelenlétének biztosítása azonban indokolttá teszi egyrészt a minimumnál hosszabb szabadság, másrészt a rugalmas, részben a szülés előtti igénybevétel lehetőségének megteremtését is az apák számára. A kormány javaslata jelenleg nem tartalmaz ilyen rugalmasságot holott, hogy az anya szülési szabadságának egy része a szülés időpontja elé esik. A MASZSZ továbbra is úgy véli, az apasági szabadságnak legalább 15, ikrek esetén pedig 20 munkanaposnak kell lennie, s ennek egy részét közvetlenül a szülés előtti időszakban is igénybe lehessen venni.
Még komolyabb probléma a tervezett díjazás. A jelenlegi szabályozás szerint az apasági szabadságra a munkavállalót teljes díjazás illeti meg. Ez azonban a kormány szándéka szerint csak az apasági szabadság első 5 napjára maradna igaz, a 6. és 10. napja között már csak a távolléti díj 40 százalékára(!) lennének jogosultak a munkavállalók. Az első és a második 5 nap közti különbségtételt lényegében semmi nem indokolja, a kormány ezzel egyértelműen a díjazással szemben támasztott uniós jogi követelmények abszolút minimumának kíván csupán eleget tenni. Amellett, hogy az ilyen különbségtétel európai szinten is kirívónak számít, a jövedelemkiesés miatt az 5. naptól sokak számára eleve lehetetlenné is tenné az otthonmaradást. A díjazásnak ezért olyannak kell lennie, ami ténylegesen lehetővé teszi a teljes szabadság igénybevételét. A MASZSZ ezért azt javasolja, hogy járjon teljes díjazás vagyis, a távolléti díj 100 százaléka az apasági szabadság tartamára annak érdekében, hogy a családok valóban élni tudjanak vele.