A különböző kutatások felhívják a figyelmet arra, hogy a XXI. századi közpolitikákban egyre inkább elvárás, hogy az idősek legyenek képesek fenntartani függetlenségüket, önálló, aktív életvitelüket, egészségüket, közreműködésüket a társadalomban és az évek növekvő száma mellé minőség is társuljon.
Az idősödők és az idősek életminőségét akkor lehet megőrizni hosszú távon, ha a szociális biztonság mellett kiemelt cél az egészség megőrzése is minél hosszabb ideig. Ez az egyénnek is és az államnak is érdekében áll. A 65 év felettiek 28%-a tartja rossznak egészségi állapotát. A több mint 40 ezer COVID áldozat többsége idős volt! Fontos feladat, hogy a betegségek megelőzésében, gyógykezelésükben, rehabilitációjukban elérhetővé váljanak a személyre szóló egészségügyi és szociális szolgáltatások.
A várható élettartam jelentős növekedésre lehet számítani, egyre több az iskolázottabb idős, akik a nyugdíjazás követően is valamilyen értelmes elfoglaltságra, fizetett vagy önkéntes munkára vállalkoznak. Ezért fontos, hogy az idősek társadalmi részvétele mérhetően emelkedjen. Az aktív időskor megélése, a társadalmi részvétel nagyban hozzájárul a gazdaság eredményeihez abban az esetben, ha figyelembe vesszük a 55+os generáció szükségleteit, fogyasztási szokásait és ehhez igazodó szolgáltatásokat, termékeket kínálunk az idősödő és idős társadalmi csoportnak. Az „Ezüstgazdaság” olyan új szemléletű közgazdasági, gazdaságpolitikai módszer/eszköz, amely elsősorban a fogyasztók jól létét, a környezet védelmét és a kooperációt tartja szem előtt és nem az erőszakos profitmaximalizálást.
A szociális biztonság megfelelő nyugdíjrendszert feltételez, amely figyelembe veszi az inflációt és a bérek növekedését is. Ugyanis 2010 után a Parlament durván beavatkozott a nyugdíjendszerbe, hátrányosan érintve az idős nemzedéket, különösen a korábban nyugdíjba vonulókat.
Meredeken csökkent az ellátásokra fordított összeg! Míg 2010-ig a GDP 11.2%-át fordították nyugdíj kiadásokra, 2019-re ez az arány 8,3%-ra csökkent, miközben a szolgáltatások ára emelkedett. Az idősek relatív elszegényedése tömeges méreteket öltött! Több mint félmillióan kapnak kevesebb ellátást a létminimumnál.
Javaslatok a nyugdíjrendszer korszerűsítésére:
A nyugdíj definíció kérdéséhez:
Mielőtt egy téma részletes kifejtéséhez hozzákezdünk, ajánlatos egy definíció leírása. Ha feltesszük a kérdést, hogy mi a nyugdíj, hamar rájövünk, hogy nem is egyszerű általánosan elfogadható választ adni rá. Segít minket ebben a Társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 97. évi 81-es törvény (u.n. nyugdíjtörvény), és a 28 EU tagállam miniszterelnöke által elfogadott és aláírt Szociális Jogok Európai Chartája című nyilatkozat.
A nyugdíjrendszerek alapvetően két célt tűznek maguk elé:
- a nyugdíjazáskor kieső munkajövedelem pótlását, tehát azt, hogy az életpálya során a fogyasztásban ne következzen be drasztikus visszaesés nyugdíjazáskor; és azt követően, valamint
- az időskori szegénység enyhítését, tehát azt, hogy legalapvetőbb szükségletei fedezésére mindenki jusson legalább egy alacsony összegű időskori bevételhez.
A hosszú távú hitelességet, a rendszerben való minél magasabb fokú részvételt az olyan struktúrák segítik jobban, ahol az egyén nagymértékben meggyőződhet arról, hogy amit aktív életpályája során elvonnak tőle, azt – várható értéken – visszakapja nyugdíjas korában úgy, hogy annak reálértéke – és relatív értéke – megmarad.
A fentiekből adódóan javaslom a következő nyugdíj definíció használatát:
A nyugdíj társadalmi szolidaritáson alapuló, biztosítási elven működő rendszeres pénzbeli jövedelem. Feladata az egyén megélhetésének és – aktív időszakában elért – társadalmi pozíciójának megőrzése teljes élete során. Az egységes kötelező munkanyugdíj mindenkori fedezetét az állam feltétel nélkül garantálja.
A nyugdíjrendszer változtatása a szokásosnál is nagyobb körültekintést kíván. A következményei ugyanis akár több évtizedre is kihathatnak, illetve egy korrekció jelentős forrásokat emészthet fel. Minden javaslat ezért előzetes számításokat, hatásvizsgálatot igényel.
Mindenekelőtt, meg kell állítani azt a folyamatot, hogy a GDP-hez viszonyítva egyre kevesebbet költünk nyugdíjakra és nyugdíjszerű ellátásokra Magyarországon, valamint azt, hogy az átlagnyugdíjak aránya a nettó átlagbérekhez képest folyamatosan romoljon a nyugdíjasok kárára.
Az elmúlt másfél évtized alatt számos változtatás történt a nyugdíjrendszerben. A teljesség igénye nélkül sorolok néhányat:
- az indexálás megváltoztatása vegyesről tisztán infláció követővé,
- a 13. havi ellátás felfüggesztése, majd megszüntetése (helyette nyugdíj prémium), valamint az újra bevezetése.
- a 2005. évi korrekciós törvény felfüggesztése, majd megszüntetése,
- alkotmány – alaptörvény, változás a nyugdíjra vonatkozóan is,
- a nyugdíjjárulékplafon megszüntetése,
- a munkáltatói járulék folyamatos csökkentése (a felére),
- TB önkormányzatok felszámolása,
- járulékok összevonása (átláthatóság, ellenőrizhetőség megszüntetése),
- a járulék adóvá változtatása,
- a nyugdíjfolyósító beolvasztása az államkincstárba stb.
A változtatások jelentős hátrányt okoztak a nyugdíjasoknak.
Ezen leghátrányosabb intézkedések megváltoztatásával a hátrányok csökkenthetők, illetve kiküszöbölhetők.
Javasolt intézkedések:
Az idősügyi törvény és az idősügyi stratégia tartalmazza azokat a feladatokat, amelyek mérhető társadalmi szükségletekre épülnek, amely feladatokhoz forrásokat kell biztosítani és a végrehajtást monitorozni kell.
Juhász László
tagozatvezető